Μουσικοί του δρόμου


Πέρσι το Φεστιβάλ Αθηνών χρησιμοποιώντας ένα τροχόσπιτο ως θεατρική σκηνή χάρισε δωρεάν παραστάσεις στις γειτονιές της Αθήνας. Ηταν μια προσφορά που ο κόσμος την δέχτηκε με μεγάλη χαρά. Φέτος το τροχόσπιτο, φιλοξενεί μουσικούς από τις γειτονικές χώρες, Βουλγαρία, Τουρκία, Ρουμανία, Ρωσία. Ανθρωποι που ήρθαν στη χώρα μας και με την τέχνη τους, που την ασκούν στο δρόμο, κερδίζουν τα προς το ζειν, μάλιστα, συχνά συνεργάζονται με Ελληνες ομότεχνους.

Οι τέσσερις παραστάσεις που δόθηκαν στην Κορεατική Αγορά, μπροστά από τον Κεραμεικό απέδειξαν πως «οι ξένοι» μπορούν να συμπορευτούν ειρηνικά μαζί μας αναμειγνύοντας διαφορετικούς πολιτισμούς. Το αποτέλεσμα πολύ καλό, απόδειξη πως το πλήθος όρθιο, χειροκροτούσε αυτή τη συνύπαρξη.

ΒΙΒΛΙΟ

Οι νέες εκδόσεις

ΠΟΙΗΣΗ

- Σωτήρης Σαμπάνης: «Μεσίστιοι Πόθοι». Εκδόσεις Γαβριηλίδη.
- Δημήτρης Αθηνάκης: «Χωρίσεμείς». Εκδόσεις Από την Κοινωνία των δε(κάτων).

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

- Τίτσα Διαμαντοπούλου: «Λερωμένο φουστάνι». Εκδόσεις Γαβριηλίδη.
- Ελευθερία Μπάκα: «Μετά τη Δύση… η Ανατολή». Εκδόσεις Κυριακίδη.
- Πασχαλία Τραυλού: «Εστω μία φορά». Εκδόσεις Ψυχογιός.

ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

- John Haslell: «Αμετρικανικό καθαρτήριο». Μετάφραση Σοφία Ανδρεοπούλου. Εκδόσεις Πάπυρος.
- Ουίλιαμ Μπάροουζ – Τζακ Κερουάκ: «Και έβρασαν οι ιπποπόταμοι στις γούρνες τους». Μετάφραση Γιώργος Μπέτσος. Εκδόσεις Τόπος.

ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΟ

- Eric Corsenna: «Ταξίδι στις χώρες του βαμβακιού. Μικρό εγχειρίδιο παγκοσμιοποίησης». Μετάφραση Αννα Τσέα. Εκδόσεις Αγρα.

ΙΣΤΟΡΙΑ

- Gotz Aly: «Το λαϊκό κράτος του Χίτλερ». Μετάφραση Νίκος Δεληβοριάς. Εκδόσεις Κέδρος.

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

- Christian Delacampagne: «Συζητήσεις με φιλοσόφους». Μετάφραση Κωστής Παπαγιώργης. Εκδόσεις Μελάνι.
- Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος: «Φιλοσοφικά». Εκδόσεις Παπαζήση.

ΠΑΙΔΙΚΟ

- Κωνσταντίνος Βέτσης-Μαρίζα Ντεκάστρο: «Στην αγορά των Αρχαίων Αθηναίων». Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο.
- P. Duncan Edwards: «Ο Δεινόσαυρος πάει σχολείο». Μετάφραση Φ. Μανδηλαράς. Εκδόσεις Πατάκης.
- Ρένα Ρώσση-Ζαϊρη: «Ένα καινούργιο ζωάκι». Εκδόσεις Ψυχογιός.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Οι νέες ταινίες

- «Ο πορτοφολάς». Γαλλία. Σκηνοθεσία-σενάριο: Ρομπέρ Μπρεσόν.
- « Bruno». ΗΠΑ. Σκηνοθεσία Λάρι Τσαρλς.
- «Το σπίτι με θέα». Γαλλία. Σκηνοθεσία Ούρσουλα Μέγερ.
- «Προς το παρόν». Ελλάδα. Σκηνοθεσία-σενάριο Αντώνης Καλογιάννης.
- «Εντιμότατοι διαρρήκτες». ΗΠΑ. Σκηνοθεσία Μίμι Λέντερ.
- «Συννεφιές με λιακάδα». Ιταλία. Σκηνοθεσία Σίλβιο Σολντίνι.

ΘΕΑΤΡΟ

«Φαίδρα» από το Εθνικό Θέατρο Μεγάλης Βρετανίας

Μία από τις σημαντικότερες ηθοποιούς παγκοσμίως, η Έλεν Μίρεν, επιστρέφει στο Εθνικό Θέατρο της Μεγάλης Βρετανίας και ερμηνεύει τη Φαίδρα του Ρακίνα, σε μετάφραση του σπουδαίου ποιητή Τεντ Χιουζ και σκηνοθεσία του Νίκολας Χάιτνερ. Οι παραστάσεις θα πραγματοποιηθούν στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στις 10 και 11 Ιουλίου.

Φλεγόμενη από το ανεξέλεγκτο πάθος για τον νεαρό θετό της γιο η Φαίδρα, με την εντύπωση ότι ο Θησέας, ο χαμένος σύζυγός της, είναι νεκρός, ομολογεί τους πιο μύχιους πόθους της και εισέρχεται έτσι σ’ έναν σκοτεινό εφιάλτη. Όταν ο Θησέας επιστρέφει, σώος και αβλαβής, η Φαίδρα από φόβο μήπως εκτεθεί κατηγορεί τον θετό της γιο ότι τη βίασε. Η έκβαση δεν θα μπορούσε παρά να είναι ολέθρια.
Κοίταξέ με – βλέπεις μια γυναίκα σε παραφορά. Είμαι ερωτευμένη.

Σκηνοθεσία: Nicholas Hytner
Σχεδιαστής: Bob Crowley
Φωτισμοί: Paule Constable
Μουσική/ ηχητικός σχεδιασμός: Adam Cork
Φωνητική διδασκαλία: Kate Godfrey
Επιμέλεια κοστουμιών: Christine Rowland
Υπερτιτλισμός: Χριστίνα Παγκουρέλη
Διανομή:
Ιππόλυτος: Dominic Cooper
Θηραμένης: John Shrapnel
Οινώνη: Margaret Tyzack
Φαίδρα: Helen Mirren
Πανόπη: Wendy Morgan
Αρίκια: Ruth Negga
Ισμήνη: Chipo Chung
Θησέας: Stanley Townsend
Γιος Φαίδρας: Γιώργος Λιακόπουλος

Στα αγγλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους

ΜΟΥΣΙΚΗ

Cosmic Music Festival

Ένας καινούργιος μουσικός θεσμός το Cosmic Music Festival εντάχθηκε στο Φεστιβάλ Υμηττού και για δύο ημέρες φέρνει κοντά μας μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας σκηνής.

Πρώτη ημέρα Τετάρτη 15 Ιουλίου

FEMI KUTI & THE POSITIVE FORCE
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα ο διεθνούς φήμης Νιγηριανός με 13 μουσικούς επί σκηνής! Μαζί με τους Positive Force, o Femi συνεχίζει επάξια την παράδοση του πατέρα-θρύλου του afrobeat Fela Kuti, βάζοντας το δικό του -soul, jazz, hip hop, funk, electronica- στίγμα. Το βαρύ όνομα που κουβαλάει δεν τον εμπόδισε, σε αντίθεση με τις περισσότερες ανάλογες περιπτώσεις, να ξεδιπλώσει το ταλέντο του αποδεικνύοντας ότι πίσω από τη σκιά ενός θρύλου είναι δυνατό να γεννηθεί και πάλι ένα δυνατό φως.

Αδιαμφισβήτος κληρονόμος της ιδιοφυίας του νιγηριανού star της afro-beat, Fela Kuti, ο Femi έφερε νέα πνοή στον ήχο που πρωτος παρουσίασε ο πατέρας του, εισάγωντας νέα στοιχεία, όπως το R&B και η dance μουσική της Αμερικής και της Ευρώπης.

Η πρώτη επίσημη εμφάνιση του Femi πραγματοποιήθηκε το 1985 μαζί με την 40μελή μπάντα του πατέρα του, τους Egypt 80 όταν ο Fela δεν μπόρεσε να παρευρεθεί στο live καθώς τον συνέλαβαν στο αεροδρόμιο του Λάγος με την ψευδή κατηγορία της οικονομικής απάτης. Ο Femi κατάφερε να φέρει εις πέρας το live με εξαιρετική επιτυχία παρά το γεγονός ότι το κοινό βρισκόταν εκεί για την χαρισματική φιγούρα του πατέρα του.

Δύο χρόνια αργότερα, ο Femi δημιούργησε τη δική του μπάντα, τους Positive Force και κυκλοφόρησε στην Polygram Νιγηρίας τον πρώτο του δίσκο (No Cause for Alarm),ένα μίγμα από funk, soul, jazz, έντονα κρουστά και ηχηρό κοινωνικό στίχο. Ο δίσκος απέσπασε διθυραμβικές κριτικές και η πρώτη εμφάνιση του Femi και της 16μελούς μπάντας του πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι.

CHK CHK CHK
Tο τζαμαϊκανό dub της δεκαετίας του ‘70 έρχεται σε επαφή με την club κουλτούρα του 21ου αιώνα! Tο 8μελές συγκρότημα που δημιουργήθηκε το 1996 στο Σακραμέντο της Καλιφόρνια έχει πλέον εξελιχθεί σε ένα από τα πιο συναρπαστικά live acts στον κόσμο. Όταν μάλιστα ο κιθαρίστας των Red Hot Chili Peppers είδε το γκρουπ να παίζει στο Λος Άντζελες, έσπευσε να τους προτείνει να τους συνοδεύσουν ως support στη βρετανική περιοδεία τους.

Εχοντας ήδη 3 άλμπουμ στο ενεργητικό τους αυτοί οι οδοστρωτήρες των dancefloors, έχουν ωθήσει τον dance-funk ήχο τους σε νέες περιοχές. Πρόκειται για ένα εκρηκτικό κολάζ ήχων με έντονα basslines, ελισσόμενες κιθάρες και electro house bleeps, που συνδέει το τζαμαϊκανό dub της δεκαετίας του 70 με τη κλαμπ μουσική του 21ου αιώνα.

NNEKA
Το νέο διαμάντι από τη Νιγηρία συγκλονίζει την Ευρώπη, συνδυάζοντας την αφρικανική παράδοση με την soul των 90’s και τον εκρηκτικό κοινωνικοπολιτικό στίχο.

Ο διεθνής μουσικός Τύπος έχει συγκλονιστεί με το ταλέντο της και οι Sunday Times βλέπουν στο πρόσωπό της τη νέα Lauryn Hill. Με δύο δίσκους στο ενεργητικό της, η Nneka αρχίζει τώρα να αποκτάει την παγκόσμια φήμη που της αξίζει έχοντας ήδη βρεθεί, ως support, στο πλευρό των Femi Kuti, Seeed, Sean Paul και Gnarls Barkley. Η ατίθαση ερμηνεία και ο κοινωνικοπολιτικός στίχος σε συνδυασμό με τους soul, funk και hip hop ρυθμούς δημιουργούν ένα εκρηκτικό μίγμα στη σκηνή που δεν αφήνει κανέναν αδιάφορο.

Η Nneka γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Νιγηρία μέχρι να εγκατασταθεί στα 19 της στο Αμβούργο της Γερμανίας προκειμένου να ξεκινήσει μουσική καριέρα αλλά ταυτόχρονα να πάρει και το πτυχίο της στην Ανθρωπολογία. Στο Αμβούργο γνώρισε το στενό της μέχρι σήμερα συνεργάτη DJ Farhot, ο οποίος επιμελείται τις παραγωγές της.

Οι επιρροές της νεαρής Nneka προέρχονται τόσο από την πατρίδα της (Fela Kuti, Bob Marley) όσο και από σύγχρονους ράπερ όπως είναι οι Mos Def, Talib Kweli, Mobb Deep και η Lauryn Hill.

Οι στίχοι της Nneka έχουν έντονο κοινωνικό μήνυμα και η ίδια ισχυρίζεται ότι: «Εμπνέομαι από την κατάσταση που επικρατεί στον κόσμο σήμερα και ιδιαίτερα στην πατρίδα μου. Από το πώς ζουν οι άνθρωποι εκεί, πώς υποφέρουν και πώς ανέχονται τον πόνο, την πολιτική, την θρησκεία, την ίδια στιγμή που η υπόλοιπη ανθρωπότητα δημιούργησε ένα εγωκεντρικό σύστημα με μοναδικό σκοπό την κατανάλωση όλο και περισσότερων υλικών αγαθών».

Δεύτερη ημέρα Πέμπτη 16 Ιουλίου

SKA CUBANO
Μία εκρηκτική μουσική πανδαισία που συνδέει την κουλτούρα της Καραϊβικής με αυτή της Τζαμάικα!
To ενδεκαμελές σχήμα ιδρύθηκε το 2001 στο Λονδίνο από τον πολυτάλαντο μουσικό Natty Bo και τον ιδρυτή του label Casinosounds, Peter A. Scott, με στόχο τη δημιουργία εναλλακτικής κουβανέζικης μουσικής. Tα μέλη της μπάντας προέρχονται από την Κούβα, την Τζαμάικα, την Αγγλία, την Ιαπωνία.

Η μουσική τους, πέρα από όσα δηλώνει το όνομά τους (ska, mambo, son, reggae κλπ), περιλαμβάνει και ήχους από την υπόλοιπη Καραϊβική αλλά και την αφρικανική διασπορά στην αμερικανική ήπειρο: cumbia, calypso, jazz, r&b, αϊτινή μουσική κ.α. To τελικό αποτέλεσμα, αν και διαθέτει μια ιδιαίτερη ρετρό μαγεία, είναι απόλυτα σύγχρονο, επίκαιρο και άκρως «ξεσηκωτικό», με αποτέλεσμα η μπάντα να χαρακτηριστεί από το έγκυρο περιοδικό Folk Roots «η πιο hot πάρτι μπάντα στην Ευρώπη».

MARAVEYAS ILEGAL
Ο Κωστής Μαραβέγιας, μετά τις επιτυχημένες εμφανίσεις του με την Ορχήστρα του Δρόμου της Ευανθίας Ρεμπούτσικα και του Παναγιώτη Καλαντζόπουλου που συζητήθηκαν πολύ, παρουσιάζει το Maraveyas Ilegal Live με τραγούδια και μουσικές από την ομώνυμη δισκογραφική του δουλειά αλλά και διασκευές της μεσογειακής σκηνής (Βαρκελώνη, Παρίσι, Ρώμη, Οράνο).

Ο Κωστής Μαραβέγιας με τη μπάντα του Maraveyas Ilegal, ακροβατεί μουσικά μεταξύ του δυναμισμού του Manu Chao και του λυρισμού του Τonino Carotone και αποδεικνύει περίτρανα ότι η ελληνική μουσική μπορεί να ξεφύγει από τα στενά όρια της χώρας μας και να γίνει πανευρωπαϊκή υπόθεση.

Τον Ιούνιο του 2003 κυκλοφόρησε η πρώτη του προσωπική δουλειά από την FM records με γενικό τίτλο "Ραδιοπειρατής. Έγραψε την μουσική για τις θεατρικές παραστάσεις "Εν Αγρινίω" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Γκόνη και "Ανεράιδα" σε σκηνοθεσία Τάσου Ράτζου. Οι παραστάσεις ανέβηκαν κατά την χειμερινή περίοδο 2003-2004 από το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Θοδωρή Γκόνη.

ROY PACI & ARETUSKA
Ένα ξέφρενο γλέντι συνδυάζοντας mambo, reggae, rock-folk, ska, jazz και αφρικάνικους ρυθμούς!

Ο διεθνούς φήμης τρομπετίστας από την Σικελία, εκτός από ιδρυτικό μέλος των Radio Bemba Sound System, που συνοδεύουν τον Manu Chao στις συναυλίες του, είναι και ένας από τους μόνιμους συνεργάτες του Mike Patton (Faith No More). Με 10 μουσικούς επί σκηνής ο Roy Paci και οι Aretuska στήνουν ένα ξέφρενο γλέντι συνδυάζοντας mambo, reggae, rock-folk, ska, jazz και αφρικάνικους ρυθμούς.

Ο Roy Paci και οι Aretuska είναι μία pop/world μπάντα με βάση την Ιταλία που με τα χρόνια κατάφεραν να εμφανίζονται σε όλα τα μεγάλα ευρωπαϊκά φεστιβάλ και να χαίρουν εκτίμησης από το κοινό που πρόσκεινται στη λεγόμενη "world music". O Roy Paci ξεκίνησε να παίζει μουσική στα 13 και πολύ σύντομα υπήρξε μέλος σε διάφορες γνωστές μπάντες της Ιταλίας, όπως η Hot Jazz Orchestra και η New Royal Big Band, με αποτέλεσμα να αποκτήσει από νεαρή ηλικία εμπειρία πάνω στη σκηνή.

Το 1998 ίδρυσε την ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία, Etnagigante, με σκοπό να προωθήσει καλλιτέχνες από τη Σικελία. Το 2002 κυκλοφόρησε τον πρώτο του δίσκο (Baciamo) με τους Αretuska και ένα χρόνο αργότερα ακολούθησε το Tuttapposto. Μετά τον τρίτο τους δίσκο, το 10μελές γκρουπ επανέρχεται, το 2007, με τον πιο επιτυχημένο δίσκο της καριέρας του και το SuoNoGlobal βρίσκεται στο Top10 των World Music Charts. Tο single "Toda Joia Beleza", στο οποίο συμμετέχει ο παλιός φίλος του Paci, Manu Chao, γνώρισε τεράστια επιτυχία και ήταν ένας από τους λόγους που το γκρουπ έγινε ευρύτερα γνωστό και ξεκίνησε να περιοδεύει σε όλο τον κόσμο.

Κουβανέζικο Πάθος στο Θέατρο Badminton

Η θρυλική ορχήστρα του Κομπάι Σεγκούντο έρχεται στο θέατρο Badminton στις 16/7 και αναλαμβάνει την αναβίωση του θρύλου του.
Ένα ταξίδι εκεί που η κιθάρα συνάντησε το τύμπανο, στους πρόποδες της Sierra Μaestra και στις απέραντες φυτείες με ζαχαροκάλαμα, εκεί που η λαϊκή κουλτούρα και η αφρικανική παράδοση γέννησαν τον «απόλυτο» κουβανέζικο ρυθμό, το son.

Έχει μείνει στην ιστορία ως το γκρουπ που έβγαλε την κουβανέζικη μουσική από τα στενά σύνορα της Καραϊβικής, την έβαλε στα σπίτια και τις ψυχές μας τη δεκαετία του ’90 και δημιούργησε ένα ρεύμα φανατικών φίλων του son και του bolero σε όλο τον κόσμο.

Μπορεί το πούρο του θρυλικού παππού της κουβανέζικης μουσικής σκηνής Κομπάι Σεγκούντο να έσβησε για πάντα το 2003, αλλά η πληθωρική του εικόνα ζωντανεύει κάθε φορά που το συγκρότημά του, Grupo Compay Segundo, ερμηνεύει τις κλασικές επιτυχίες Chan Chan, Μacusa, Sabroso, Las Flores de la Vida, κ.α. στη σκηνή του Hotel Nacional και του Habana Café στην Αβάνα, αλλά και μπροστά σε χιλιάδες θεατές στις μεγαλύτερες πόλεις της Ευρώπης και όχι μόνο.

Η dream team του σημερινού γκρουπ, Salvador Repilado Labrada στη μουσική διεύθυνση και στο κόντρα μπάσο, Hugo Garzón Βargalló στα φωνητικά, Rafael Fournier Navarro στα bongo drums, Haskell Armenteros Pons και Rafael Inciarte Rodríguez στο κλαρινέτο μαζί με αναγνωρισμένους μουσικούς, θα ζεστάνει τις καρδιές μας για δύο μοναδικές βραδιές, μεταδίδοντας τη σύγχρονη μουσική κουλτούρα της Κούβας με πάθος και ανεξάντλητη ενέργεια.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Η τελετή των Ολυμπιακών Αγώνων στο Μουσείο

Η Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας επιστρέφει μέσα από μια μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στους ανθρώπους που τη δημιούργησαν: στους 7.000 εθελοντές! Στην Εθνική Γλυπτοθήκη στο Γουδί, θα έχουμε την ευκαιρία, έως τις 20 Δεκεμβρίου, να ξαναζήσουμε τις ωραίες στιγμές αλλά και να θαυμάσουμε από κοντά τα περίφημα κοστούμια και αντικείμενα που διηγήθηκαν τόσο πετυχημένα τη μακραίωνη ιστορία μας.

Στην έκθεση παρουσιάζονται κοστούμια, αντικείμενα, φωτογραφίες και Video από την προετοιμασία και την Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων «ΑΘΗΝΑ 2004». Εικόνες από το καραβάκι και τους πύρινους Ολυμπιακούς κύκλους πάνω στο νερό, από το Κυκλαδικό ειδώλιο και το αλληγορικό τοπίο των ελληνικών νησιών, από τις εικόνες της Κλεψύδρας που μέσα από την τέχνη απεικονίζουν την ζωή του τόπου από την προϊστορία μέχρι σήμερα, μέχρι την Ελιά – σύμβολο της Ειρήνης και των Ολυμπιακών Αγώνων, θα θυμίσουν στους επισκέπτες της έκθεσης την βραδιά της Τελετής και θα τους δώσουν την ευκαιρία να κατανοήσουν πώς στήθηκε αυτή η ελληνική γιορτή.

Αναλυτικά στην έκθεση παρουσιάζονται κοστούμια από την Κλεψύδρα. Η Κλεψύδρα, ένα αρχαίο ρολόι που χρησιμοποιούσε τη σταθερή ροή του νερού ή της άμμου για την μέτρηση μονάδων χρόνου, ήταν μια ονειρική πολύχρωμη παρέλαση που απεικόνιζε στιλιζαρισμένες μορφές που λες και ζωντάνεψαν μέσα από ελληνικές τοιχογραφίες, μωσαϊκά γλυπτά και ζωγραφιές. Ήταν μια χρονολογική πομπή εικόνων από την προϊστορική μέχρι την σύγχρονη εποχή.

Παρουσιάζονται επίσης, σκηνικά αντικείμενα από την τελετή. Συγκεκριμένα θα εκτεθούν 47 παραδοσιακά κοστούμια από διάφορες περιοχές της Ελλάδας (Μακεδονία, Σίφνος, Αστυπάλαια, Φλώρινα, Ήπειρος, Μ. Ασία, Κέρκυρα, Πελοπόννησος κ.ά.), 6 Βυζαντινά κοστούμια, 8 κοστούμια Ταναγραίων, 5 κοστούμια Κροκοσυλλεκτριών, 4 Καρυάτιδες, 4 Άλογα και 30 Πανοπλίες Μυκηναΐων Στρατιωτών.

Επιπλέον, παρουσιάζονται 200 από τα τύμπανα που χρησιμοποιήθηκαν στην Τελετή, κομμάτια από τα άλογα, η βάρκα και ο Κένταυρος.

Στους δύο μεγάλους τοίχους της αίθουσας θα αναρτηθούν τα ονόματα όλων των εθελοντών που δούλεψαν για τις Τελετές των Αγώνων της Αθήνας.
Τα κοστούμια της τελετής δημιουργήθηκαν από τον εικαστικό καλλιτέχνη Άγγελο Μέντη και την ομάδα του. Πρόκειται για κοστούμια κατασκευασμένα από χαρτί, γάζα και πλαστικό, ζωγραφισμένα στο χέρι, έτσι ώστε να αναπαριστούν ακριβώς το πρωτότυπο.

Τα κοστούμια και τα αντικείμενα που παρουσιάζονται στην έκθεση συντηρήθηκαν από το εξειδικευμένο προσωπικό της Δ/νσης Συντήρησης Αρχαίων & Νεοτέρων Μνημείων του ΥΠ.ΠΟ.

Στην έκθεση θα προβάλλονται βίντεο από την προετοιμασία των τελετών (making off), σε σχεδιασμό και σκηνοθεσία Αθηνάς Τσαγγάρη, μέλους της δημιουργικής ομάδας των τελετών. Τα βίντεο αυτά παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό.

Οι φωτογραφίες του Σωκράτη Σωκράτους από την προετοιμασία των τελετών θα παρουσιαστούν στην έκθεση, επίσης για πρώτη φορά.
Η σύλληψη και σκηνοθεσία της Τελετής ήταν του Δημήτρη Παπαϊωάννου.

Την επιμέλεια και τον σχεδιασμό της έκθεσης έκανε η Λίλη Πεζανού, σκηνογράφος των Τελετών έναρξης και λήξης.
Η έκθεση (με τίτλο «Μια Ελληνική Γιορτή – Αθήνα 2004» Σκηνικά – Κοστούμια από την Τελετή Έναρξης των ΟΑ Αθήνα 2004) παρουσιάστηκε στο μουσείο Capital του Πεκίνου, στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Έτους της Ελλάδας στην Κίνα, από τις 21 Μαΐου έως τις 6 Ιουλίου 2008. Την έκθεση, η οποία απέσπασε εξαιρετικές κριτικές από τα κινέζικά media, επισκέφθηκαν πάνω από 2500 θεατές.

ΧΟΡΟΣ

Η γλώσσα του σώματος

Με το πρώτο της και πλέον διάσημο έργο, το Rosas danst Rosas, αλλά και με την τελευταία της δουλειά με τίτλο The song (που παρουσιάστηκε σε παγκόσμια πρεμιέρα μόλις πριν από λίγες μέρες στο Παρίσι), έρχεται στην Αθήνα η φλαμανδή χορογράφος Αν Τερέζα ντε Κεερσμάακερ και η πασίγνωστη ομάδα της Rosas. Κι αν για περισσότερα από είκοσι πέντε χρόνια καταφέρνει με τις πρωτοποριακές της δημιουργίες να ταράζει τα νερά του σύγχρονου χορού, σίγουρα εδώ δεν θα αφήσει κανέναν ασυγκίνητο.

Δεν είναι απλώς η κατ’ εξοχήν μουσική χορογράφος, η αρχιτέκτονας της κίνησης: επιδίδεται με μαεστρία στην ανανέωση της φόρμας μέσα από το διάλογο με διαφορετικούς καλλιτεχνικούς χώρους. Αυτή τη φορά συμπράττει με δυο Βέλγους εικαστικούς καλλιτέχνες, την Αν Βερόνικα Γιάνσενς και τον Μισέλ Φρανσουά, σε ένα έργο για εννέα άνδρες και μία γυναίκα με θέμα το ανθρώπινο σώμα σ’ ένα περιβάλλον που αλλάζει δραματικά.

Ερμηνεία – Συνδημιουργία: Mark Lorimer, Bostjan Antoncic, Sandy Williams, Michael Pomero, Matej Kejzar, Pieter Ampe, Carlos Garbin, Simon Mayer, Mikael Marklund, Eleanor Bauer
Δραματουργία: Claire Diez
Μουσική δραματουργία: Eugénie De Mey
Κοστούμια: Anne-Catherine Kunz

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, η έκθεση φωτογραφίας, του Τόμας Στρουθ, η οποία εντάσσεται στις παράλληλες εκδηλώσεις της 2ης Μπιενάλε της Αθήνας. Ο Γερμανός καλλιτέχνης έχει φωτογραφίσει τα μεγάλα Μουσείου του Κόσμου. Πρόκειται για μία σειρά φωτογραφιών γνωστή ως Museum Photographs. Εδώ, το αντικείμενο είναι δημόσιοι χώροι κυρίως μουσεία και εκκλησίες αλλά και οι άνθρωποι επισκέπτες αυτών των κτιρίων.
Η έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει συνολικά 28 έργα του Στρουθ και οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν το εύρος του έργου του μέσα από φωτογραφίες που χρονολογούνται από το 1997 έως το 2003.

Την έκθεση επιμελήθηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης και πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Γερμανίας στην Αθήνα και το Ινστιτούτο Γκαίτε.

ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

ΛΟΝΔΙΝΟ
Η λάμψη του Μπαρόκ

Από πού πήγασε αυτό το στιλ με το όνομα Μπαρόκ που κατακυρίευσε ζωγραφική, αντικείμενα, σπίτια, εκκλησίες, πλατείες; Στο Victoria & Albert Museum η έκθεση με τίτλο «Baroque 1620-1800: Style in the Age of Magnificence» απαντά σ’ αυτό το ερώτημα γι’ αυτή την τέχνη που κυριάρχησε στη νεόπλουτη, χάρη στις αποικίες της Ευρώπη του 17ου και του 18ου αιώνα.

Το Μπαρόκ λοιπόν δεν παρουσιάζεται εδώ ως ένα στιλ της Καθολικής Εκκλησίας και των αυλών της Ευρώπης αλλά ως ένα παγκόσμιο κίνημα με ιδιόμορφες γεωπολιτικές προεκτάσεις.

Οι μεγάλες αποικίες των Ευρωπαίων έφεραν από την Ινδία, Κίνα αντικείμενα από πορσελάνες και άλλα είδη περίτεχνα και λαμπερά.

Το εν λόγω Μουσείο του Λονδίνου φιλοξενεί ένα πλήθος από τέτοια έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, ταπισερί, έπιπλα, κοσμήματα τονίζοντας το μαγικό παιχνίδι που στόλιζε με εξωτισμό τις θρησκευτικές και κοσμικές δυναστείες της Ευρώπης.

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ ΣΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ


ΜΟΥΣΙΚΗ

The final countdown symphony

§ Η φετινή σεζόν για την ΚΟΘ κλείνει απόψε με τον κιθαρίστα Kee Marcello των Europe του σουηδικού hard rock συγκροτήματος που το 1986 γνώρισε τεράστια επιτυχία με το άλμπουμ “The Final Countdown”. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει στο Θέατρο Γη, μια πολύ ενδιαφέρουσα σύζευξη κλασικής και ροκ μουσικής.

§ Ο Αντώνης Ρέμος με συνοδοιπόρους τους “Émigre” θα μεταφέρει το πρόγραμμά του που φέτος έκανε μεγάλη επιτυχία στο «Αθηνών Αρένα» την Παρασκευή 10/7, στην Κοζάνη και το Σάββατο 11/7 στην Αλεξανδρούπολη.

§ Συναυλία του Νίκου Πορτοκάλογλου με τη Βασιλική Καρακώστα θα δοθεί τη Δευτέρα 13 Ιουλίου στη Μονή Λαζαριστών .


ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Τέχνη και ψυχιατρική

Στο Αεροδρόμιο «Μακεδονία» λειτουργεί έκθεση ζωγραφικής των μελών της Μονάδας Πολιτιστικής Επικοινωνίας του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, που επισκέπτονται χιλιάδες κόσμου καθημερινά. Ο θεατής – επισκέπτης – ταξιδιώτης διαπιστώνει ότι τα άτομα με ψυχική διαταραχή διατηρούν ακέραιη την ικανότητά τους να εκφράζουν πανανθρώπινα συναισθήματα.
Η έκθεση, που θα λειτουργήσει μέχρι τις 31 Ιουλίου, πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη της ΥΠΑ υπό την αιγίδα του υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

Έκθεση επιτοίχιων κατασκευών «Τα καράβια του νησιώτη», του Κωνσταντίνου Νησιώτη

Σήμερα εγκαινιάζεται στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης, η Έκθεση επιτοίχιων κατασκευών «Τα καράβια του Νησιώτη» του Κωνσταντίνου Νησιώτη. Την έκθεση διοργανώνει η Δημοτική Πινακοθήκη σε συνεργασία με το Α΄ Δημοτικό Διαμέρισμα.

Ο Θεσσαλονικιός Κωνσταντίνος Νησιώτης, αν και αυτοκινητιστής στο επάγγελμα, ασχολείται με την κατασκευή επιτοίχιων καραβιών από ξύλα, σχοινιά, μέταλλα και άλλα υλικά που ξεβράζει η θάλασσα.

Μετά την επεξεργασία των υλικών (καθάρισμα, στέγνωμα, βάψιμο κ.α.), δημιουργεί ανάλογα με την έμπνευσή του αλιευτικά, εμπορικά, ιστιοφόρα, ψαρόβαρκες ή πειρατικά. Είναι αυτοδίδακτος στην τέχνη κατασκευής καραβιών με μόνο βοηθό τη φαντασία, την έμπνευση και το μεράκι του.

Έχει πραγματοποιήσει συνολικά τρεις ατομικές εκθέσεις στη Θεσσαλονίκη και τη Χαλκιδική, ενώ συμμετείχε και στο εικαστικό χάπενινγκ «Εαρινό Ξύπνημα» το 2009 στην Πλατεία Αριστοτέλους για την κάλυψη των προγραμμάτων θεραπείας και αποκατάστασης των μαθητών του 5ου σχολείου και νηπιαγωγείου ειδικής αγωγής Θεσσαλονίκης.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Ιουλίου 2009.

Έκθεση μικτών τεχνικών-κατασκευών «Μικτές συνθέσεις», της Δέσποινας Βακάλη

Στην αίθουσα Τέχνης της αντιδημαρχίας Αρχιτεκτονικού, Αγγελάκη 13, λειτουργεί από χθες και μέχρι τις 20 Ιουλίου η Έκθεση μικτών τεχνικών – κατασκευών της Δέσποινας Βακάλη. Την έκθεση διοργανώνει η Δημοτική Πινακοθήκη.

Η Δέσποινας Βακάλη γεννήθηκε στην Κατερίνη και σπούδασε αρχιτεκτονική στην Οξφόρδη, από όπου πήρε το πτυχίο της το 2003. Από το 2005 είναι μέλος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Τ.Ε.Ε). Σήμερα ζει και εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας στη Θεσσαλονίκη.

Χαρακτηριστικό της τεχνικής της είναι η ευρύτητα και το βάθος των αναζητήσεων και των πειραματισμών. Κινείται ιδιαίτερα στο χώρο της μικτής τεχνικής με τη δημιουργία πρωτότυπων τρισδιάστατων έργων ως προς τα υλικά, τη σύνθεση και την τεχνοτροπία.. Τα υλικά της τα συλλέγει από οπουδήποτε, τα οποία αξιοποιεί με ευρηματικότητα και αισθητική στη δουλειά της: από το ύφασμα, το δέρμα, το πλαστικό, που συχνά μπορεί να προκύπτουν από παλιά αντικείμενα, μέχρι το ξύλο το μέταλλο το γυαλί και το γύψο από το χώρο του εργοταξίου.

Το 2008 συμμετείχε στην ομαδική Έκθεση Νέων Καλλιτεχνών «Δημιουργώ άρα Υπάρχω», την οποία οργάνωσε το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη.

ΘΕΑΤΡΟ

«Ο Προεστώς του Χωριού» του Σπυρίδωνος Περεσιάδη

Tο κωμειδύλλιο του Σπυρίδωνος Περεσιάδη, «Ο Προεστώς του Χωριού», που γράφτηκε στις αρχές του 20ού αιώνα και καταγράφει με τρόπο γλαφυρό και ξεκαρδιστικό ήθη και συμπεριφορές των ανθρώπων του λαού της ελληνικής υπαίθρου, παρουσιάζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιουρτσίδη.

Η παράσταση που θα περιοδεύσει σε όλη την Ελλάδα έκανε πρεμιέρα χτες, 8 Ιουλίου, στο υπαίθριο θέατρο της Μονής Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο του Φεστιβάλ της.

Το κωμειδύλλιο - ηθογραφική κωμωδία με κάποια δραματικά στοιχεία - εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1889. «Η τύχη της Μαρούλας» του Δημητρίου Κορομηλά, εγκαινίασε αυτό το νέο θεατρικό είδος που ενθουσίασε το αθηναϊκό κοινό της εποχής, καθώς μιλούσε για επίκαιρα λαϊκά θέματα, χρησιμοποιώντας μουσική και τραγούδια.

Το έργο
«Ο Προεστώς του χωριού» διακρίνεται για τα έντονα λαϊκά στοιχεία, που αφορούν τους ανθρώπους του βουνού. Η δομή του έργου βασίζεται σε όλα εκείνα τα στοιχεία που έχει μια φάρσα προσαρμοσμένη όμως στα ελληνικά ήθη και τους χαρακτήρες ενός ελληνικού χωριού των αρχών του 20ού αιώνα. Η υπόθεση αναφέρεται στον έρωτα του Προεστού του χωριού προς τη χήρα συντοπίτισσά του, η οποία φαίνεται να ανταποκρίνεται στα αισθήματά του αλλά για άλλους λόγους…

Ο Περεσιάδης, μεγαλωμένος ο ίδιος κοντά σε βουνό, ξέρει να αποτυπώνει εικόνες της ζωής του χωριού, περιγράφοντας απλούς, βουνίσιους ανθρώπους και πλάθοντας, με αισθηματικό χαρακτήρα, την παράδοση της εποχής του. Το έργο παρουσιάστηκε πρώτη φορά από το ΚΘΒΕ το 1971 σε σκηνοθεσία Κωστή Μιχαηλίδη

Συντελεστές της παράστασης:
Σκηνοθεσία: Γιώργος Κιουρτσίδης
Σκηνικά – Κοστούμια: Άννα – Μαρία Αγγελίδου
Μουσιική: Ευθύμιος- Γεώργιος Σαμαντζής
Χορογραφία: Αμαλία Στρινοπούλου
Βοηθός σκηνοθέτη: Ρούλα Αγγελίδου
Οργάνωση παραγωγής: Ηλίας Κοτόπουλος

Διανομή
Διαμαντής: Κώστας Σαντάς
Μαργαρώνα: Γρηγόρης Ποιμενίδης
Λεμονίτσα: Χρήστος Τανταλάκης
Γιασεμής: Χρήστος Παπαδημητρίου
Γεωργαντάς: Παναγιώτης Αργυριάδης
Βιολέτα: Δημήτρης Διακοσάββας
Φούλα: Νίκος Μαγδαληνός
Στάμος: Κίμων Κουρής

Πρόγραμμα Περιοδείας

Ιούλιος:
Τετάρτη 8 (Πρεμιέρα), Πέμπτη 9 Ιουλίου: Θέατρο Μονής Λαζαριστών, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ώρα έναρξης: 21.30
Παρασκευή 10 Ιουλίου: Θέατρο «Ράκοβο», ΣΟΧΟΣ, ώρα έναρξης: 21.00

Αύγουστος:
Τετάρτη 12 Αυγούστου: Δημοτικό Θέατρο "Καστράκι", ΓΡΕΒΕΝΑ
Τετάρτη 19, Πέμπτη 20 Αυγούστου: Δημοτικό Θέατρο Κήπου, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Τετάρτη 26 Αυγούστου: 2ο Δημοτικό Σχολείο Δήμου Λαγκαδά, ΛΑΓΚΑΔΑΣ,
Παρασκευή 28 Αγούστου: Ανοιχτό Θέατρο Συκεών «Μάνος Κατράκης», ΣΥΚΙΕΣ

Η παράσταση θα παρουσιαστεί επίσης στο Δήμο Αξιούπολης, στη Νεάπολη Θεσσαλονίκης, στην Καλαμαριά στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Παρα θίν’ αλός» και στην Πυλαία σε ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν σύντομα.

«Αι δύο ορφαναί», του Δ΄ Εννερυ»

Το έργο «ΑΙ ΔΥΟ ΟΡΦΑΝΑΙ», του Δ΄ Εννερύ, θα παρουσιαστεί στο θέατρο Κήπου, από τις 13-15 Ιουλίου, στις 21:15, στο πλαίσιο των «Γιορτών Ανοιχτού Θεάτρου» που διοργανώνει η αντιδημαρχία Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Πρωταγωνιστούν οι Παύλος Χαϊκάλης, Γιάννης Βούρος, Φώτης Σπύρου, Φίλλιπος Μοδινός, Κώστας Φλωκατούλας, Χρόνης Παυλίδης, Αργύρης Αγγέλου πλαισιωμένοι από έξι ακόμη ηθοποιούς.

Η σκηνοθεσία είναι του Τάκη Χρυσικάκου, οι μουσικές επιλογές, οι στίχοι των τραγουδιών είναι του Άγγελου Πυριόχου και του Πάνου Χατζηκουτσέλη και τα σκηνικά και κουστούμια της Άννας Μαχαιριανάκη.

«Σκιών καμώματα…Ο Καραγκιόζης προφήτης», του Ευγένιου Σπαθάρη

Το έργο «Σκιών καμώματα…ο Καραγκιόζης προφήτης !», του Ευγένιου Σπαθάρη, παίχτηκε και επαναλαμβάνεται σήμερα στο θέατρο Κήπου, επίσης στο πλαίσιο των «Γιορτών Ανοιχτού Θεάτρου».

Η παράσταση είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Ευγένιου Σπαθάρη.

Πρωταγωνιστούν ο Τάκης Βαμβακίδης και ο Γιάννης Ζουμπαντής, πλαισιωμένοι από πέντε ακόμη ηθοποιούς. Η σκηνοθεσία είναι του Ευγένιου Σπαθάρη σε συνεργασία με τον Τάκη Βαμβακίδη, η μουσική του Γιάννη Ζουγανέλη και τα σκηνικά του Νίκου Κασαπάκη.

«Λυσιστράτη», του Αριστοφάνη

Η «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη παρουσιάστηκε χθες και σήμερα στο θέατρο Δάσους, με πρωταγωνιστές τον Θύμιο Καρακατσάνη και τον Στάθη Ψάλτη. Σκηνοθέτης είναι ο Θύμιος Καρακατσάνης.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΕΟΧΩΡΟΥΔΑΣ

Οι “Γυναίκες στην εκκλησία του δήμου” θα εκφράσουν πολλά και θα καταπιαστούν με άλλα τόσα. Υπόσχονται να κάνουν τη διαφορά. Άλλωστε με εμπνεύστριά τους τη Σοφία Φιλιππίδου αυτό δεν είναι διόλου ακατόρθωτο. Η παράσταση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ “Φώτα στους Βράχους” του δήμου Καλλιθέας

Η παράσταση, που στηρίζεται στις “Εκκλησιάζουσες” του Αριστοφάνη, είναι σκηνοθετημένη από τη γνωστή ηθοποιό και παρουσιάστηκε χτες βράδυ από την ομάδα “Ιδαίοι Δάκτυλοι” στο Λατομείο της Νεοχωρούδας.

Την ομάδα συγκρότησε η ίδια η Φιλιππίδου το 2000 στο πλαίσιο του Πνευματικού Κέντρου της Κρητικής Εστίας Αθήνας. “Το σχήμα δημιουργήθηκε από τη δική μου ανάγκη, αλλά και κάποιων φοιτητών, που ενστικτωδώς αγαπούσαν το θέατρο. Σιγά - σιγά και διακριτικά προσπαθούμε να επικοινωνήσουμε με το πλατύ κοινό, συμμετέχοντας σε φεστιβάλ δήμων, νεανικών και φοιτητικών εκδηλώσεων, αλλά και με περιοδείες”, λέει η ηθοποιός.

Η ομάδα στοχεύει στην παράξενη, πειραματική πλευρά του θεάτρου, ενώ τα χαρακτηριστικά που θέλουν να της προσδώσουν τα μέλη της είναι “το χαρούμενο, το απλό και το χειροποίητο”. Δεν κρύβουν πως όλα περνούν από το χέρι τους, αφού οι πόροι τους είναι ανύπαρκτοι. Αυτό, όμως, μπορεί και να τους προφυλάσσει από το δηλητήριο που πολλές φορές αργά και μεθοδικά σταλάζει το επαγγελματικό θέατρο. Άλλωστε, με αυτόν τον τρόπο το σχήμα διατηρεί τη συνοχή του, την αγάπη του για το θέατρο και τη συλλογικότητά του και αυτό είναι ένα αδιαμφισβήτητο προσόν.


ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΣΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΚΟΖΑΝΗΣ ΚΑΙ ΓΡΕΒΕΝΩΝ

Νέα και ενδιαφέροντα στοιχεία για την αρχαιολογική ταυτότητα της Δυτικής Μακεδονίας αποκαλύπτονται κάθε λίγο και λιγάκι, χάρη στις ανασκαφές της Λ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.

Μετά τα ενδιαφέροντα ευρήματα από την περιοχή της Εορδαίας, που αποκαλύφθηκαν πρόσφατα, σημαντικά αρχαιολογικά στοιχεία προκύπτουν και για τα Γρεβενά, όπως ανακοίνωσε η προϊσταμένη της Λ’ Εφορείας Γ. Καραμήτρου - Μεντεσίδη, σε εκδήλωση του δήμου Γρεβενών με θέμα «Η αρχαιολογική έρευνα στο νομό Γρεβενών από το 2004 έως σήμερα», η οποία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των «Γιορτών Τυμφαϊκής Γης 2009».

Η κα. Καραμήτρου-Μεντεσίδη ανακοίνωσε ότι οι ανασκαφές που πραγματοποιήθηκαν τεκμηριώνουν τη μυκηναϊκή παρουσία στην περιοχή και ότι η αρχαία Τυμφαία εκτεινόταν νότια της Ορεστίδας (περιοχή Καστοριάς) και δυτικά της Ελιμιώτιδας (Αιανή) και είχε όρια στα νοτιά της τα όρη Χάσια (ή ακόμη νοτιότερα τις πηγές του Πηνειού) και στα δυτικά της την Πίνδο.

Χωροθετείται ανατολικά της Πίνδου, στην κατά παράδοση χώρα των μακεδονικών φύλων, και εντάσσεται στην άνω Μακεδονία, όπως ονομαζόταν στην αρχαιότητα η σημερινή Δυτική Μακεδονία. Συνδεόταν με την Ήπειρο, λόγω γειτνίασης, όπως άλλωστε και με τη Θεσσαλία, παράλληλα πάντα με τις επικρατούσες διαχρονικά πολιτικές εξαρτήσεις.

Τα τελευταία χρόνια η Τυμφαΐκή γη ερευνάται, με ανασκαφές σε πολλούς αρχαιολογικούς χώρους και έρχονται στο φως ευρήματα πολλών εποχών, τα οποία θεωρούνται πολλαπλά σημαντικά για το Νομό Γρεβενών. Για πρώτη φορά δε τεκμηριώνεται ανασκαφικά η μυκηναϊκή παρουσία, καθώς και η μακεδονική κεραμική, της οποίας φορείς θεωρούνται τα μακεδονικά και δωρικά φύλα.

Οι αρχαϊκές ταφές με τα πλούσια κτερίσματα μαρτυρούν την ύπαρξη οικισμών με δομές μόνιμου αστικού βίου στο χώρο της άνω Μακεδονίας με υψηλό βιοτικό και πολιτιστικό επίπεδο και πλούσιες επαφές με τη νότια Ελλάδα. Άλλωστε και η έρευνα στην Αιανή και στον Νομό Κοζάνης, που έχει προηγηθεί, απέδειξε ότι ακμαίοι και οργανωμένοι οικισμοί υπήρχαν στη Δυτική Μακεδονία πολύ πριν την ενοποίηση του μακεδονικού ελληνισμού από τον Φίλιππο Β'.

Επιμέλεια: Σοφία Ανδρικάκη Θεανώ Περδίκη

Δεν υπάρχουν σχόλια: